The Venetian flag flies over the lagoon during the Festa della Sensa (Photo: Basphoto/Dreamstime)

The Festa della Sensa is a traditional Venetian celebration that takes place on the Sunday following the Ascension, which is usually in May or early June. The festival commemorates the historical and spiritual importance of Venice as a maritime power and highlights the city’s relationship with the sea.

The event dates back to the 9th century and was originally a religious ceremony: the Doge, the leader of the Venetian Republic, would board the Bucintoro, a ceremonial boat, and sail out to the Lido to perform the Wedding of the Sea ceremony, which symbolized the maritime power and dominion of Venice over the sea. Then, the Doge would throw a gold ring into the water as a sign of the city’s union with the sea and its control over it.

Today, the Festa della Sensa is a colorful and lively event: the day begins with a procession of boats — led of course by the Bucintoro —  traveling from Piazza San Marco to the Lido. The parade is accompanied by music and cheering crowds, and the boats are decorated with flags and flowers. Once at the Lido, the Wedding of the Sea ceremony is reenacted, and a wreath is thrown into the water as a symbol of the city’s continued relationship with the sea. The ceremony is followed by a regatta, which is one of the highlights of the festival. 

Participants to the Festa della Sensa (Photo: Basphoto/Dreamstime)

During the Festa various events and activities take place throughout the city, from concerts to exhibitions, and food fairs. One of the most popular is the Sagra del Pesce, a seafood festival held on the island of San Pietro di Castello. The festival features a variety of seafood dishes, including fried fish, seafood risotto, and grilled calamari: if you love fish, that’s definitely the place to be!

But the Festa is more than a celebration of Venice’s maritime heritage and good food, it also highlights the city’s cultural and artistic traditions as shown in every edition by the many exhibitions and performances showcasing the city’s history, art, and architecture. Popular, and certainly in line with the theme of the event, are the exhibitions of traditional Venetian boats and handicrafts, as well as performances of traditional music and dance.

This year’s edition will take place on Sunday, 21st of May

La Festa della Sensa è una tradizionale celebrazione veneziana che si svolge la domenica successiva all’Ascensione, che di solito cade a maggio o all’inizio di giugno. Il festival commemora l’importanza storica e spirituale di Venezia come potenza marittima e sottolinea il rapporto della città con il mare.

L’evento risale al IX secolo ed era in origine una cerimonia religiosa: il Doge, capo della Repubblica di Venezia, saliva a bordo del Bucintoro, una barca cerimoniale, e salpava verso il Lido per celebrare la cerimonia dello Sposalizio del Mare, che simboleggiava la potenza marittima e il dominio di Venezia sul mare. Quindi, il Doge gettava nell’acqua un anello d’oro come segno dell’unione della città con il mare e del suo controllo su di esso.

Oggi la Festa della Sensa è un evento colorato e vivace: la giornata inizia con un corteo di barche – guidate ovviamente dal Bucintoro – che viaggiano da Piazza San Marco al Lido. La sfilata è accompagnata da musica e folla festante, e le barche sono addobbate con bandiere e fiori. Una volta al Lido, viene rievocata la cerimonia dello Sposalizio del Mare, e una corona di fiori viene gettata in acqua come simbolo del continuo rapporto della città con il mare. La cerimonia è seguita da una regata, che è uno dei momenti salienti del festival.

Durante la Festa si svolgono vari eventi e attività in tutta la città, dai concerti alle mostre, alle fiere gastronomiche. Uno dei più popolari è la Sagra del Pesce, che si tiene sull’isola di San Pietro di Castello. Il festival presenta una varietà di piatti di mare, tra cui frittura di pesce, risotto ai frutti di mare e calamari alla griglia: se ami il pesce, questo è sicuramente il posto giusto!

Ma la Festa è più che una celebrazione del patrimonio marittimo e del buon cibo di Venezia, mette anche in risalto le tradizioni culturali e artistiche della città, come dimostrano in ogni edizione le numerose mostre e spettacoli che mostrano la storia, l’arte e l’architettura della città. Popolari, e sicuramente in linea con il tema della manifestazione, sono le mostre di imbarcazioni e artigianato della tradizione veneziana, nonché spettacoli di musica e danze tradizionali.

L’edizione di quest’anno si svolgerà domenica 21 maggio.


Receive more stories like this in your inbox