Panforte is a traditional cake for the winter holidays (Photo: Amarosy/Dreamstime)

Today’s word is delicious! Panforte (pan-for-tai) is a type of traditional cake from Siena, made with nuts, candied fruit, honey, sugar and spices. The word comes from the pane, “bread,” and forte, “strong” or, in this case, “firm.”

Panforte hails from Siena and it is a traditional cake made during the holiday season. It comes from a 10th-century delicacy called panmelato, a sort of bread sweetened with honey and enriched with apples. Contrarily to panforte, though, panmelato was made all-year-round. When, in the 13th century, trade with the East made spices more common in Italy, bakers added pepper to it and transformed it into panpepato. With time, more ingredients were used for panpepato, which turned into a cake with more complex flavors, then named panforte.

In the olden days of the Medicis, panforte was a delicacy only the really wealthy could afford, because of how expensive and exotic its ingredients were. Today, the real panforte from Siena is made with seventeen ingredients, each for every contrada in town, following a recipe dating from 1675.

Panforte has a very chewy yet crunchy texture, because of the nuts in it. It is rich, decadent and somehow exotic, because of the spices in its recipe: coriander, nutmeg, cloves and mace. But it has also all the flavor of the Mediterranean, with its almonds and candied citrus peels!

Panforte is not a cake for everyone, because of its peculiar texture and intense flavors, but it has all the richness and beauty of damask velvet, much like another iconic Italian dessert, la cassata.

Sliced Senese panforte (Photo: Amarosy/Dreamstime)
  • Se vai a Siena, compra un buon panforte!
  • If you go to Siena, buy a good panforte!
  • Mi piacerebbe provare a fare il panforte a casa
  • I’d like to try and make panforte at home
  • Non sono sicuro di amare il panforte: lo trovo gommoso!
  • I am not sure I like panforte: it’s kind of chewy!

La parola del giorno è deliziosa! Il Panforte (pan-for-tai) è un tipo di dolce tradizionale di Siena, fatto con noci, frutta candita, miele, zucchero e spezie. La parola deriva da pane, “pan”, e forte, in questo caso “solido, duro”.

Il Panforte è originario di Siena ed è un dolce tradizionale preparato durante le festività natalizie. Deriva da una prelibatezza del X secolo chiamata panmelato, una sorta di pane addolcito con miele e arricchito con mele. A differenza del panforte, però, il panmelato veniva preparato tutto l’anno. Quando, nel XIII secolo, il commercio con l’Oriente rese le spezie più comuni in Italia, i panettieri vi aggiunsero il pepe e lo trasformarono in panpepato. Con il tempo, vennero utilizzati altri ingredienti per il panpepato, che si trasformò in un dolce dai sapori più complessi, poi chiamato Panforte.

Ai tempi dei Medici, il Panforte era una prelibatezza che solo i ricchi potevano permettersi, a causa dei suoi ingredienti costosi ed esotici. Oggi il vero Panforte di Siena è fatto con diciassette ingredienti, ognuno per ogni contrada della città, secondo una ricetta che risale al 1675.

Il Panforte ha una consistenza molto gommosa e allo stesso tempo croccante, grazie alle noci contenute. È ricco, esagerato e in qualche modo esotico, grazie alle spezie presenti nella ricetta: coriandolo, noce moscata, chiodi di garofano e macis. Ma ha anche tutto il sapore del Mediterraneo, con le sue mandorle e le scorze di agrumi candite!

Il Panforte non è un dolce per tutti, a causa della sua consistenza particolare e dei suoi sapori intensi, ma ha tutta la ricchezza e la bellezza del velluto damascato, proprio come un altro dolce iconico italiano, la cassata.

  • Se vai a Siena, compra un buon panforte!
  • If you go to Siena, buy a good panforte!
  • Mi piacerebbe provare a fare il panforte a casa
  • I’d like to try and make panforte at home
  • Non sono sicuro di amare il panforte: lo trovo gommoso!
  • I am not sure I like panforte: it’s kind of chewy!


Receive more stories like this in your inbox